ignus - pagina parintelui ioan - arta & spiritualitate ortodoxa

MENIU

Pagina de start

 

 

 

 

 

TEXTE PUBLICATE

[ inapoi la indexul cu texte publicate ]

Sus sa avem inimile!
[ revista Renasterea, nr. 5, 2001, p. 10 ]

Veniti, credinciosilor, sa ne suim impreuna pe muntele cel inalt al Maslinilor, si acolo, ca si Apostolii, impreuna ajungand si spre inaltime ridicandu-ne inimile si cugetele, sa vedem pe Domnul, acum, suindu-Se la ceruri. Pentru aceasta si noi, cu multumita, bucurandu-ne, sa cantam: Slava inaltarii Tale, mult-Milostive!”
(Stihira la Stihoavna, Slujba Vecerniei, vineri, in saptamana a sasea dupa Pasti)

Cartea de pictura scrisa de Dionisie din Furna cuprinde urmatoarele indrumari cu privire la zugravirea Inaltarii Domnului: „Deal cu maslini multi si deasupra Apostolii privind in sus si intinzandu-si mainile cu uimire. In mijlocul lor este Nascatoarea de Dumnezeu, uitandu-se si ea in sus. De-o parte si de alta a ei, doi ingeri purtand vesminte albe, aratandu-le Apostolilor pe Hristos care Se inalta. Ingerii tin pergamente desfasurate. Cel din dreapta poarta cuvintele: „Barbati galileeni, de ce stati cautand spre cer?”, iar cel din stanga: „Acest Iisus, care S-a inaltat de la voi la cer, astfel va si veni, precum L-ati vazut mergand la cer”. Iar deasupra-le Hristos, sezand (,,in cearcan”, se spune in traducerile mai vechi, adica intr-un halou albastrui) pe nori, cu alai si cu ingereasca cinste petrecandu-se de catre ingeri, cu trambite si cu instrumente muzicale, Se inalta la ceruri ”.
Ca si in icoanele Schimbarii la Fata, ale Invierii sau ale Adormirii Maicii Domnului, iconarii L-au infatisat pe Domnul Hristos in centrul unei mandorle. Radiind de slava dumnezeiasca, Mantuitorul Se inalta la Tatal cum se inalta soarele la amiaza. Asa ni-L arata vechile icoane.
„Soarele Cel mai inainte de soare, Care a apus oarecand in mormant” (Icos, Utrenia Invierii) Se suie la ceruri, de unde S-a si pogorat. „Aurora s-a facut dimineata, iar dimineata s-a facut amiaza insutit roditoare ” (Nicolae Steinhardt). Acum, intocmai cum se spune si in Slujba Invierii, toate s-au umplut de lumina: „Stralucit-a ziua cea de bucurie si intru totul luminata a dumnezeiestii Inaltari la ceruri a Stapanului, luminand toate” (Stihira la Stihoavna Laudelor, Slujba Utreniei, vineri, saptamana a sasea dupa Pasti). Asadar, „Veniti (si acum) de luati lumina!” si, „impreuna cu Ucenicii Cuvantului, sa ne suim la muntele faptelor bune, ca sa ne invrednicim a vedea slava lui Hristos” (Stihira la Stihoavna Laudelor, Slujba Utreniei, luni, saptamana a saptea dupa Pasti). „impreuna cu Ucenicii Cuvantului”, dar, asa cum ne arata imnografia si iconografia Bisericii noastre, impreuna si cu Nascatoarea de Dumnezeu, zugravita in mijlocul Apostolilor in toate icoanele inaltarii, ignorandu-se oarecum realismul faptelor istorice ale acestui eveniment, prezentate in Marcu (16, 19), Luca (24, 50-52) si in Faptele Apostolilor (1, 2-11). Rostul acestei „ignorante” legata de prezenta Maicii Domnului la inaltare il vom intelege luand aminte, pe de-o parte, ca in icoana Nascatoarea de Dumnezeu evoca intruparea Mantuitorului, a Celui ce este „Dumnezeu adevarat si om adevarat”, si care, odata cu inaltarea Sa, inalta firea omeneasca, care de-acum, in Hristos, sta pe tron de-a dreapta Tatalui, „preludiu al inaltarii celor ce s-au imbracat in El” (Michel Quenot). „Firea omenesca, cea cazuta prin stricaciune o ai ridicat, Hristoase, si cu suirea Ta ai inaltat-o, si impreuna cu Tine pe noi ne-ai preaslavit” (Cantarea a treia, Utrenia Inaltarii). Pe de alta parte, lamuritor in acesta nedumerire ar putea fi si Irmosul care se citeste la Utrenia Invierii. Aici Mantuitorul, adresandu-Se Maicii Sale, spune: „Ma voi scula si Ma voi proslavi si voi inalta in slava, ca un Dumnezeu, pe cei care cu credinta si cu dragoste pe tine neincetat te maresc”. Deci: vrea cineva sa se inalte la Domnul Hristos si sa se invredniceasca de slava Lui? Atunci sa se suie „pe muntele faptelor bune” si, „cu credinta si cu dragoste”, neincetat sa o cinstesca pe Maica Domnului. Asa am inteles noi mesajul iconarilor cu pricina.
Prin urmare, „Cele pamantesti pe pamant lasandu-le si cele din tarana taranii dandu-le, veniti sa ne trezim si sa ne ridicam ochii si gandurile la inaltime; sa ne inaltam privirile impreuna si simtirile spre portile ceresti; sa ne socotim a fi in Muntele Maslinilor si sa privim la Izbavitorul purtat pe nor; ca de acolo Domnul la ceruri S-a suit; si acolo Iubitorul de daruire a impartit daruri Apostolilor Sai, mangaindu-i si intarindu-i pe dansii: Nu Ma voi desparti de voi; Eu sunt cu voi si nimeni impotriva voastra!” (Icos, Utrenia Inaltarii).

[ inapoi la indexul cu texte publicate ]

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.ignus.ro