ignus - pagina parintelui ioan - arta & spiritualitate ortodoxa

MENIU

Pagina de start

 

 

 

 

 

TEXTE PUBLICATE

[ inapoi la indexul cu texte publicate ]

Constantin Brancusi - Expozitia „Lucrari de tinerete”, mai-iunie 1999
[ revista Renasterea , nr. 5, 1999, p. 8 ]

Miercuri, 5 mai 1999, la ora 17, in frumoasele sali ale Muzeului National de Arfa din Cluj, a avut loc deschiderea – pentru prima oara la Cluj si in Transilvania si, fapt aproape incredibil, pentru prima oara in uftimele doua decenii in Romania – unei expozitii temporare Constantin Brancusi. Cuvantul de deschidere a apartinut distinsei Doamne Livia Dragoi, Directoarea Muzeului National de Arta din Cluj, si a fost rostit in prezenta Ministrului Culturii – Domnul Ion Caramitru, a Prefectului de Cluj – Domnul Alexandru Farcas, a Directorului Directiei Muzeelor si Colectiilor din Ministerul Culturii – Domnul Oberlender Tarnoveanu, a Directoarei Muzeului National de Arta al Romaniei din Bucuresti – Doamna Rodica Matei, a Doamnei Directoare Adriana Tanasescu, si fireste, in prezenta unui numeros public.
Organizata la initiativa Ministerului Culturii, expozitia cuprinde, spre surprinderea multora, „doar” patru bronzuri din Colectia Muzeului National de Arta al Romaniei din Bucuresti, lucrari de tinerete, care au fost expuse si in vestitele retrospective Constantin Brancusi deschise la Philadelphia in 1969 si la Paris, la Centrul Pompidou, in 1994. Acestea sunt: Cap de copil (1906), Bustul pictorului N. Darascu (1906), Bustul lui Petre Stanescu (1909) si Rugaciunea (1907) (ultimele doua facand parte initial dintr-un ansamblu funerar amplasat de Maestru in primavara anului 1914 in Cimitirul Dumbrava din Buzau. Expozitia este completata cu o colectie de fotografii realizate de Brancusi din fondurile Academiei de Arte Vizuale „Ion Andreescu”, care a pus la dispozitia organizatorilor si albumele expuse in prima sala. „Formula in care ne sunt aduse spre inima aceste lucrari” (Livia Dragoi) apartine colectivului Muzeului de Arta din Cluj.
Cu toate ca sunt prezentate, asa cum au spus unii, „doar patru bronzuri”, credem ca expozitia de fata este foarte importanta si pentru motivul ca ea ne ofera sansa de-a privi tocmai acele lucrari care marcheaza despartirea lui Brancusi de academismul practicat in epoca. Creatia din anii 1907-1910 constituie marea sa cotitura: Brancusi elibereaza sculptura de atributele anecdotice, istorice sau mitologice, si acest lucru se vede cel mai bine incepand cu Rugaciunea din 1907, considerata de unii critici de arta drept cea mai importanta sculptura din Romania (Sidney Geist).
lata, prin urmare, o bine gandita selectie a lucrarilor de care va dorim si noi sa va bucurati.

[ inapoi la indexul cu texte publicate ]

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.ignus.ro